Sköna maj blev ju kalla maj. Visserligen vacker fortfarande men ack så kylig. Vårt fina paradisäppelträd utanför blommar halvhjärtat i blåsten och verkar mest undra när värmen kommer. Nästa vecka har jag hört, den som lever får se.
Jag har försökt fixa utseendet med bloggen och jag har en idé om hur jag tänker mig den, men det är svårt att hitta rätt mall och jag kan tyvärr inte programmera i HTML (ännu). Tills vidare provar jag mig fram. Och den måste också såklart få godkänt av sväggan. :D
Orden för andra delen i maj var BLOMSTER och CIRKEL. Enkla ord kan tyckas men det blev desto svårare att inte göra bilderna till klichéer. Jag vet inte om jag lyckats med det men jag ville vinkla blommorna utifrån ett mer vilt perspektiv. Into the wild, typ. Och gärna försöka få in det överflöd av blomster som finns nu.
Cirkel visade sig vara mycket svårare än vad jag först trodde. Egentligen ville jag nog inte tolka ordet så bokstavligt som det ändå blev. Locket till grillen låg mitt på gräsmattan utanför oss i säkert en vecka tills jag fotograferade det. Grillen som den tillhörde stod på den gemensamma uteplatsen i ur och skur utan att någon la på locket. En dag hade dock någon flyttat locket och lagt det rätt. Ett par dagar senare låg det återigen mitt på gräsmattan. Ett flertal frågor dyker upp i mitt huvud; vem äger grillen, vem flyttade locket, vem lade på locket och vem kastade av locket en andra gång? Men mest undrar jag om någon såg mig gå ut på gården med en kamera (och tänkte att jag måste vara galen).
Stolarna stod på en regnig uteservering mitt på lunchen på en gata bakom Avenyn. Borden får representera cirkeln i temat. När jag nu tittar på bilderna, locket och stolarna, så går tomhet, övergivenhet och ensamhet som en röd tråd genom båda.






3 kommentarer:
at: 31 maj 2015 kl. 17:18 sa...
Jag gillar dina rhododendronbilder bäst, speciellt den första. Uteserveringen också. Jag missar hela tiden att göra bilder i svart-vitt, men jag har å andra sidan börjat använda kvadratiskt format en hel del (tack vare Valerie Mayer). Ser fram emot att fortsätta att utveckla bloggen :-)
at: 1 juni 2015 kl. 10:11 sa...
Tack, jag gillade faktiskt också den första bilden bäst. Det var den jag sprang ut och tog en kväll när jag tyckte ljuset var bra. :) Prova gärna svartvitt, det blir oftast en annan känsla i bilden. Stolarna var röda och vita egentligen men det blev lite för bråkigt tyckte jag. Jag ser också fram emot att utveckla bloggen, och våra kommande projekt ska bli roliga att göra och se!
at: 17 juni 2015 kl. 22:40 sa...
Om man refererar till ordet cirkel är bilden med det svarta locket genial. Kontrasterna är många och förstärker varandra på flera vis. En stor, svart cirkelform med en liten metallblank cirkel på som i sig har tre svarta cirkelformer. Handtagets raka, avhuggna form förstärker de övriga cirkelformerna. Den blanksvarta metallen kontrasterar mot gräset genom material, textur och form. Mjukt-hårt, blankt-matt, stort-litet, levande-dött, organiskt-formgett etc. Och de små maskrosornas lysande livskraft som motgrupper mot det stora, tunga svarta.
Skicka en kommentar