Content

Visar inlägg med etikett av Cecilia. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett av Cecilia. Visa alla inlägg
0 kommentarer

Perspektiv - Cecilia



Här under ligger dina ben
mitt hjärtas hårige vän
sedan snart ett år tillbaka

Vad Cecilia lärde av tiden med Collin:
- Lagom mycket egensinne främjar ens personlighet och integritet
- Otyglat egensinne gör en socialt omöjlig
- Avslappnade sovställningar
- Att våga känna ömhet igen
- Att lukten av lamm/får som tillagas kan vara dödsförskräckande för en hund
- Att leva i nuet och njuta av det fina som finns omkring en
- Parenting skills/leader skills
- Att livet med hund på det hela taget är mycket bättre än livet utan hund
- Vad som är viktigt i grunden, t ex mat och dryck, trygghet och gemenskap, närhet till naturen (den inre och den yttre), vila och lek, samt meningsfulla arbetsuppgifter.
Läs mer »
0 kommentarer

Bråttom - Cecilia

Jaha, och det här temat valde jag, som varken behöver eller klarar av att ha bråttom längre.

Soffselfie
Efter drygt tre års sjukskrivning går jag fortfarande omkring med en överhängande känsla av att jag borde göra något, utan att veta vad som ska göras. Jag borde uträtta saker, vara aktiv... Eller hur? Eller nej? Vem ska vilja att jag uträttar ett arbete åt dem idag och få mig att känna mig oduglig om jag misslyckas?


Jag hukar och håller emot ett yttre okänt som ställer krav på mig att GÖRA. Det går åt kraft till det, jag har alltid spänningar i kroppen. Huvudet dras ned mellan axlarna och jag måste "knäcka" med nacken för att frigöra mig. Jag underkastar mig något, känner mig hotad... Av vad då?


Av inget alls. Det är bara ett gammalt stresspöke som glor på mitt bakhuvud. 


Nu när jag har insett det skulle en kunna tro att stressen släpper, men den återuppstår i en ny form. Stresskällan flyttar från det yttre okända till det inre kända: jag har bråttom att bli frisk. Men det har jag inget för, för läkeprocessen kan inte forceras. Det är svårt för mig att acceptera.


Jag behöver lära mig att slappna av. Det är kanske det som hela den här utmattningsupplevelsen handlar om. Att inte ha så jävla bråttom.


Läs mer »
1 kommentarer

Bråttom, bråttom...



Bråda tider stundar! Våren avslutar vintern och påbörjar sommaren, och som vid alla skiften (låt oss kalla dem omstruktureringar av verksamheter) kan det lätt uppstå kaotiska situationer. Fotografera dem!

Temaordet är bråttom och resultaten postas i slutet av vecka 20. Spring!
Läs mer »
1 kommentarer

Kraft - Cecilia


Under den här temaperioden har jag tänkt en del på min motivstil. Den är ofta mycket matter of fact, konkret och rakt upp och ner. Det påminner mig om hur jag brukade skriva i skolan; jag fick ofta kritik för att mina texter var för korta och koncisa. En är väl lagd som en är lagd. Jag accepterar mig som jag är nu och vet att mina uttryck har sin plats bland alla andra möjliga uttryck. Kraften i att nå inre fred :-)

Kraftöverföring från Polhemshjulet med tillhörande stånggång

Växtkraft

Vattenkraft

Elkraft

Motorkraft

Solenergi förångar regnvatten på marken

Ramp gör bruk av gravitationens dragkraft

Uttryck för någons skaparkraft, fint att hitta på promenaden :-) 

Spår av nedbrytande krafter, en hållplats på det naturliga kretsloppets resa

Läs mer »
2 kommentarer

Mekanik - Cecilia


Världen är full av mekaniska saker och redskap!

Här får en själv stå för den rörliga delen.

Här också; cykla lugnt.

Jag tänker på luftningsfönstren. Mekaniska delar där.

Associationer till Mekano?

Mekanisk arm!

Jag hade också en bildidé om en selfie där jag log mekaniskt men jag tror vi bryter här.
Jag skulle ha avgränsat temat mer för jag blev splittrad av de oändliga möjligheterna...
En tanke som jag tar med mig till kommande fotoutmaningar :-)



Läs mer »
1 kommentarer

Blåsippor 2016.0



Våren i markerna tog mig med överraskning; utan egen hund har jag inte varit ute lika mycket som förra året. Istället för pyttiga knoppar fann jag fullt utslagna tuvor av blåsippor och annat fint.

Ja, blåsippor är blåsippor; alltid samma art och utseende men de individuella blommorna är ju unika från år till år... Fritt fram att fota, alltså. Affektion övertrumfar originalitet den här gången.

Tittut!

Blåa blommor visar sin bästa färg i skugga när en fotograferar.
Starkt ljus kan vaska ur dem. Ett litet tips.

Ljusblå

Ljuslila

Enstaka

I grupp

Välordnade mängder

Extra söta

Tibast - luktar mycket gott och är förbannat giftigt.

På återseende 2017!

Läs mer »

Om oss

Om oss
Sväggorna
Använder Blogger.