Content

Visar inlägg med etikett av Cecilia. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett av Cecilia. Visa alla inlägg
0 kommentarer

Perspektiv - Cecilia



Här under ligger dina ben
mitt hjärtas hårige vän
sedan snart ett år tillbaka

Vad Cecilia lärde av tiden med Collin:
- Lagom mycket egensinne främjar ens personlighet och integritet
- Otyglat egensinne gör en socialt omöjlig
- Avslappnade sovställningar
- Att våga känna ömhet igen
- Att lukten av lamm/får som tillagas kan vara dödsförskräckande för en hund
- Att leva i nuet och njuta av det fina som finns omkring en
- Parenting skills/leader skills
- Att livet med hund på det hela taget är mycket bättre än livet utan hund
- Vad som är viktigt i grunden, t ex mat och dryck, trygghet och gemenskap, närhet till naturen (den inre och den yttre), vila och lek, samt meningsfulla arbetsuppgifter.
Läs mer »
0 kommentarer

Bråttom - Cecilia

Jaha, och det här temat valde jag, som varken behöver eller klarar av att ha bråttom längre.

Soffselfie
Efter drygt tre års sjukskrivning går jag fortfarande omkring med en överhängande känsla av att jag borde göra något, utan att veta vad som ska göras. Jag borde uträtta saker, vara aktiv... Eller hur? Eller nej? Vem ska vilja att jag uträttar ett arbete åt dem idag och få mig att känna mig oduglig om jag misslyckas?


Jag hukar och håller emot ett yttre okänt som ställer krav på mig att GÖRA. Det går åt kraft till det, jag har alltid spänningar i kroppen. Huvudet dras ned mellan axlarna och jag måste "knäcka" med nacken för att frigöra mig. Jag underkastar mig något, känner mig hotad... Av vad då?


Av inget alls. Det är bara ett gammalt stresspöke som glor på mitt bakhuvud. 


Nu när jag har insett det skulle en kunna tro att stressen släpper, men den återuppstår i en ny form. Stresskällan flyttar från det yttre okända till det inre kända: jag har bråttom att bli frisk. Men det har jag inget för, för läkeprocessen kan inte forceras. Det är svårt för mig att acceptera.


Jag behöver lära mig att slappna av. Det är kanske det som hela den här utmattningsupplevelsen handlar om. Att inte ha så jävla bråttom.


Läs mer »
1 kommentarer

Bråttom, bråttom...



Bråda tider stundar! Våren avslutar vintern och påbörjar sommaren, och som vid alla skiften (låt oss kalla dem omstruktureringar av verksamheter) kan det lätt uppstå kaotiska situationer. Fotografera dem!

Temaordet är bråttom och resultaten postas i slutet av vecka 20. Spring!
Läs mer »
1 kommentarer

Kraft - Cecilia


Under den här temaperioden har jag tänkt en del på min motivstil. Den är ofta mycket matter of fact, konkret och rakt upp och ner. Det påminner mig om hur jag brukade skriva i skolan; jag fick ofta kritik för att mina texter var för korta och koncisa. En är väl lagd som en är lagd. Jag accepterar mig som jag är nu och vet att mina uttryck har sin plats bland alla andra möjliga uttryck. Kraften i att nå inre fred :-)

Kraftöverföring från Polhemshjulet med tillhörande stånggång

Växtkraft

Vattenkraft

Elkraft

Motorkraft

Solenergi förångar regnvatten på marken

Ramp gör bruk av gravitationens dragkraft

Uttryck för någons skaparkraft, fint att hitta på promenaden :-) 

Spår av nedbrytande krafter, en hållplats på det naturliga kretsloppets resa

Läs mer »
2 kommentarer

Mekanik - Cecilia


Världen är full av mekaniska saker och redskap!

Här får en själv stå för den rörliga delen.

Här också; cykla lugnt.

Jag tänker på luftningsfönstren. Mekaniska delar där.

Associationer till Mekano?

Mekanisk arm!

Jag hade också en bildidé om en selfie där jag log mekaniskt men jag tror vi bryter här.
Jag skulle ha avgränsat temat mer för jag blev splittrad av de oändliga möjligheterna...
En tanke som jag tar med mig till kommande fotoutmaningar :-)



Läs mer »
1 kommentarer

Blåsippor 2016.0



Våren i markerna tog mig med överraskning; utan egen hund har jag inte varit ute lika mycket som förra året. Istället för pyttiga knoppar fann jag fullt utslagna tuvor av blåsippor och annat fint.

Ja, blåsippor är blåsippor; alltid samma art och utseende men de individuella blommorna är ju unika från år till år... Fritt fram att fota, alltså. Affektion övertrumfar originalitet den här gången.

Tittut!

Blåa blommor visar sin bästa färg i skugga när en fotograferar.
Starkt ljus kan vaska ur dem. Ett litet tips.

Ljusblå

Ljuslila

Enstaka

I grupp

Välordnade mängder

Extra söta

Tibast - luktar mycket gott och är förbannat giftigt.

På återseende 2017!

Läs mer »
0 kommentarer

Tema Mekanik - April 2016



Mekanik - börja skrotigt och öka!

April ger slut på snö
skrot tittar fram i tö
sopbilar står på kö
städar bort ör och rö
livet rullar på om pö

Mekanik är kunskap om en del av den grundläggande fysiken, bl a om hur föremål rör sig.
Ordets betydelse har sin grund i grekiskans "redskap". När jag tänker mekanik så tänker jag på något mekaniskt,
inte på fysiklära, och därför handlar detta tema om mekaniska redskap/föremål.

Bilderna postas om ca två veckor, i mitten av april.



Läs mer »
3 kommentarer

I skarven





Läs mer »
2 kommentarer

Collin i minne



I början av december valde vi att ta bort Collin, efter att han (ännu en gång) lyckats ta sig lös och attackerat en annan hund. Sorg och saknad råder, men beslutet var rätt. Det har varit många turer i ägarskapet med beteendeträning och försök till omplacering. Många framsteg gjordes men några allvarliga problem återstod, bland annat att han kunde vara så aggressiv mot andra hundar och att han inte var säker runt barn. Collin var, kan en säga, mestadels älsklig och något omöjlig.

Nedan gör jag ett försök att visa hur jag kommer att minnas honom.


Egensinnigt kräk
gjorde helst som han själv ville
där var vi lika


Älskade vildvatten
tog stora, glupska klunkar
undvek att simma


Skogstokig jakthund
frihetsälskande rymling
ville sova sked


Företagsam mor
lite för många raser
instabil men glad


Hade en bästis
lekte gärna med henne
blev dominerad


Silkiga öron
alert och hemkär vakthund
Collin fattas mig

Läs mer »
1 kommentarer

Cecilias Halloween 2015


Jag älskar pumpor. De är överväldigande i sin form och tyngd, och några sorter är mycket goda att ugnsrosta.
Pumpan är helt enkelt en generös grönsak med pondus. Vem vill inte vara sådan? Oj, nu önskade jag att jag var en grönsak.

Dagen då Lindarna kom upp från Göteborg såg himlen ut så här. Ominös, om jag får säga det själv.

Jag och Ange rekade Högfors bruks ruin i dagsljus. Det är en bra plats att fotografera, eller bara besöka.

Men se! En spökig nevö fotobombar min bild!

Vi sväggor letade upp en stenvägg att ta spökselfies mot. Det visade sig vara en fördel att ha ett platt ansikte :-)

*möt mig i en mörk gränd*

Lisa, som jag aldrig sett henne förut :-D

Så här ska en höstkväll spenderas: med eld, något ätbart och tillsammans.

Ange glöder bredvid brasan. Jag vill också göra om det här nästa år!
Läs mer »

Om oss

Om oss
Sväggorna

Category

Använder Blogger.