Content

0 kommentarer

Bråttom - Cecilia

Jaha, och det här temat valde jag, som varken behöver eller klarar av att ha bråttom längre.

Soffselfie
Efter drygt tre års sjukskrivning går jag fortfarande omkring med en överhängande känsla av att jag borde göra något, utan att veta vad som ska göras. Jag borde uträtta saker, vara aktiv... Eller hur? Eller nej? Vem ska vilja att jag uträttar ett arbete åt dem idag och få mig att känna mig oduglig om jag misslyckas?


Jag hukar och håller emot ett yttre okänt som ställer krav på mig att GÖRA. Det går åt kraft till det, jag har alltid spänningar i kroppen. Huvudet dras ned mellan axlarna och jag måste "knäcka" med nacken för att frigöra mig. Jag underkastar mig något, känner mig hotad... Av vad då?


Av inget alls. Det är bara ett gammalt stresspöke som glor på mitt bakhuvud. 


Nu när jag har insett det skulle en kunna tro att stressen släpper, men den återuppstår i en ny form. Stresskällan flyttar från det yttre okända till det inre kända: jag har bråttom att bli frisk. Men det har jag inget för, för läkeprocessen kan inte forceras. Det är svårt för mig att acceptera.


Jag behöver lära mig att slappna av. Det är kanske det som hela den här utmattningsupplevelsen handlar om. Att inte ha så jävla bråttom.


Läs mer »
1 kommentarer

Bråttom, bråttom...



Bråda tider stundar! Våren avslutar vintern och påbörjar sommaren, och som vid alla skiften (låt oss kalla dem omstruktureringar av verksamheter) kan det lätt uppstå kaotiska situationer. Fotografera dem!

Temaordet är bråttom och resultaten postas i slutet av vecka 20. Spring!
Läs mer »
1 kommentarer

Kraft - Cecilia


Under den här temaperioden har jag tänkt en del på min motivstil. Den är ofta mycket matter of fact, konkret och rakt upp och ner. Det påminner mig om hur jag brukade skriva i skolan; jag fick ofta kritik för att mina texter var för korta och koncisa. En är väl lagd som en är lagd. Jag accepterar mig som jag är nu och vet att mina uttryck har sin plats bland alla andra möjliga uttryck. Kraften i att nå inre fred :-)

Kraftöverföring från Polhemshjulet med tillhörande stånggång

Växtkraft

Vattenkraft

Elkraft

Motorkraft

Solenergi förångar regnvatten på marken

Ramp gör bruk av gravitationens dragkraft

Uttryck för någons skaparkraft, fint att hitta på promenaden :-) 

Spår av nedbrytande krafter, en hållplats på det naturliga kretsloppets resa

Läs mer »
1 kommentarer

Kraft - April 2016



Hittills har året inte bjudit på särskilt mycket energi för min del. Motigt har min kropp vant sig vid vårljuset och de längre dagarna. Bit för bit börjar jag vakna ur mitt vinteridé. Sedan en månad tillbaka tränar jag yoga regelbundet igen och det är en lisa för kropp och själ. Jag känner tacksamhet och glädje över träningen och känner mig nästan frälst. More yoga to the people. Namaste.


***


Syskonkärlek. Bra att ha en stark storebror som kan lyfta upp en när man vill titta på pippifåglar. 



Javisst gör det ont när knoppar brister. Varför blir man så förvånad varje vår av grönskan? Bland de starkaste av alla krafter märks nu, även om vitsipporna får kämpa i kylan. Tycker att våren tvekat länge nog. Dags för värme och nya fräknar.


På onsdag firar vi Kraften - May the Fourth. 

  



Läs mer »
1 kommentarer

Kraft



Våren kommer starkt nu. Till skillnad mot en själv så verkar naturen samlat energi under vintern och slår ut med all sin kraft just nu.
Tema KRAFT har  många tolkningsområden men jag tänker att istället för att jag går in och bestämmer ett specifikt område kan man själv välja hur man vill göra. Kanske fokusera på en mer abstrakt inriktning som inre kraft. Eller tolka det mer bokstavligt som vattenkraft. Eller blanda. Hur man nu gör det. Tolkningen är fri. Deadline runt Valborg.
Läs mer »
2 kommentarer

Mekanik - April 2016




Mekanik. Jag har funderat på hur min tolkning skulle se ut eftersom jag inte kan så mycket om ämnet, men sedan dök bilderna upp av sig själva. Här ovanför river en grävskopa ett par cisterner. Jag har fotat dem tidigare



En till maskin. De byggs mycket runtomkring oss och en dag när jag kom hem från jobbet hade de plattat till vår pulkabacke samt rivit upp tennisplanen (som ingen någonsin använde). Jag tror att det kommer bli bra när det väl är klart men undrar varför de behövde skövla syrenbuskarna helt och hållet. De har jag fotat tidigare, åtminstone en del av längan. Det är synd att bli berövad grönskan redan innan den hunnit slå ut. 


Love köpte en liten robot för sparad veckopeng. Den visade sig vara oväntat rolig eftersom den reagerar på ljud och rör sig (hackigt och mekaniskt) därefter. Han fick heta Lobot Q-bot. 


Det här är en avstickare till kusin elektronik. En solig lördag var vi inne på byn och strosade förbi en marknad för gammal elektronik. Temat var återvinning och det var många som hade samlat ihop gamla grejer för byte och försäljning. Mestadels skräp skulle en härdad loppisbesökare säga men det fanns en del godbitar som gamla tv-spel och apparater. Tanken var i alla fall god och nyttig. Ofta köper man nytt istället för att reparera det som är trasigt. 





Lobot Q-bot - do your moves. 


Läs mer »

Om oss

Om oss
Sväggorna
Använder Blogger.